رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
  • کد خبر : ۸۳۸
  • مشاهده :  96 بازدید
  • چاپ خبر : جزئیات تحصیل در شاخه کاردانش برای سال آینده تحصیلی
کارودانشی ها بخوانند :

جزئیات تحصیل در شاخه کاردانش برای سال آینده تحصیلی

دلفان خبر گروه خبر و رسانه : جزئیات شاخه کاردانش به گزارش خبرگزاری فارس، نظام جدید آموزش متوسطه در سال ۱۳۶۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر این اساس ساختار جدید آموزش متوسطه شامل سه شاخه تحصیلی «نظری»، «فنی‌وحرفه‌ای» و «کاردانش» شد. در کتاب کلیات نظام جدید آموزش متوسطه در خصوص […]

دلفان خبر گروه خبر و رسانه :

جزئیات شاخه کاردانش

به گزارش خبرگزاری فارس، نظام جدید آموزش متوسطه در سال ۱۳۶۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر این اساس ساختار جدید آموزش متوسطه شامل سه شاخه تحصیلی «نظری»، «فنی‌وحرفه‌ای» و «کاردانش» شد.

در کتاب کلیات نظام جدید آموزش متوسطه در خصوص ایجاد شاخه کاردانش چنین آمده است: شاخه آموزش‌های مهارتی با استفاده از امکانات مراکز تولیدی و خدماتی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و یا آموزشی و با احداث مراکز خاص به منظور جذب و تشویق دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند برای کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه و گسترش آموزش آنها به تناسب امکانات و بر اساس مقررات ایجاد می‌شود.

به جرات می‌توان گفت که یکی از تفاوت‌های اساسی نظام جدید آموزش متوسطه پس از انقلاب اسلامی ایران با نظام جدید، ایجاد شاخه کاردانش در نظام آموزشی کشور است که در تغییرات ساختاری نظام آموزش متوسطه (نظام ۳-۳-۶) براساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی نیز برآن صحه گذاشته شد.

این شاخه با هدف تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر، استادکاری و سرپرستی برای بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر بر اساس نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به نحوی برنامه‌ریزی شده است تا هر یک از افراد شاغل و یا متقاضیان اشتغال در جامعه برای کاری که انجام می‌دهند یا داوطلب انجام آن هستند، دانش و مهارت کافی را کسب کنند.

خصوصیات این گروه از دانش‌آموزان بر اساس برنامه درسی ملی چنین بیان شده است: در این گروه دانش‌آموزان قادر خواهند بود پس از پایان دوره متوسطه جذب دنیای کار شوند.

حرفه‌های انتخابی با توجه به زمان آموزش و دیگر عوامل در سطوح یک یا دو مهارتی تعریف می‌شوند.

مراکز یادگیری در اجرای این آموزش‌ها می‌توانند خارج از مدرسه و با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی تشکیل شوند؛ نیازهای منطقه‌ای باید در طراحی و تدوین این گروه از برنامه درسی لحاظ شوند.

این شاخه فعالیت خود را از سال تحصیلی ۷۲-۱۳۷۱ که زمینه‌های مناسب برای مشارکت سایر بخش‌های خارج از آموزش و پرورش به منظور توسعه آموزش‌های مهارتی شاخه کاردانش به وجود آمد، رسما آغاز کرد و از همان زمان دفتر آموزش کاردانش به منظور سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر اجرای این آموز‌ش‌ها ایجاد شد.

در حال حاضر و با استقرار پایه دهم در نظام جدید آموزش متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۹۵، این شاخه با تعریف ۱۵۳ رشته مهارتی در چهار زمینه صنعت(۶۰ رشته در گروه‌های برق و رایانه، مواد و فرآوری، مکانیک، معماری و ساختمان و تعمیر و نگهداری ماشین آلات )، خدمات(۱۱ رشته در گروه‌های خدمات، بهداشت و سلامت و بازرگانی و امور اداری)، هنر (۴۹ رشته در گروه هنر)و کشاورزی(۳۳ رشته در گروه کشاورزی و غذا) فعال است.

در این شاخه با پوشش صد در صدی تمام مناطق آموزشی کشور، بیش از ۳۵۰ هزار هنرجو در ۴۴۰۰ هنرستان مستقل و ضمیمه صنعتی، کشاورزی و خدماتی و بخش‌های دولتی و غیر دولتی و خصوصی خارج از آموزش و پرورش به دو شیوه آموزش مهارت در داخل هنرستان و آموزش در محیط واقعی کار و مراکز مهارت آموزی خارج از آموزش و پرورش مشغول به مهارت آموزی مطابق با نیاز دنیای کار هستند.

دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش به عنوان کانون مشارکت و همکاری با دستگاه‌های اجرایی متولی تاکنون بیش از ۵۰ تفاهم‌نامه همکاری آموزشی با دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و بخش خصوصی در زمینه مهارت‌آموزی منعقد کرده که از مهم‌ترین دستگاه‌های متولی همکار می‌توان به سازمان آموزش فنی‌وحرفه ای کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صنعت معدن و تجارت اشاره کرد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه